نکاتی برای تجربه یک سفر ریلی لذت بخش با کودکان

۱۲۵ بازديد

شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که سفر با خانواده، مخصوصا برای ما ایرانی ها بسیار خاص و لذت بخش تر از دیگر انواع سفر است. پدر، مادر، خواهر و برادر، همسر و فرزندان، نزدیکترین افراد به هر یک از ما هستند و تجربه سفر با آنها، حال و هوای دیگری دارد. کودکان و نوزادان به عنوان عضوی از هر خانواده، در کنار خلق موقعیت های شیرین و لذت بخش، ممکن است باعث ایجاد بعضی محدودیت ها در سفر شوند. به خصوص اگر سفر ما یک سفر ریلی باشد و قرار باشد با خرید بلیط قطار مشهد تهران سفر کنیم.

برای سفر با کودکان و نوزادان باید به یک سری از نکات توجه ویژه داشته باشیم تا در طول سفر دچار مشکل نشویم و بتوانیم خاطراتی شیرین و زیبا از سفر برای خود بسازیم. نکات مهم در این زمینه، موارد زیر هستند:
Kids do not rule the world!' This Morning guest sparks debate by suggesting  people give up their train seat for children | GoodtoKnow

لباس مناسب برای کودک به همراه داشته باشید

قبل از سفر و در هنگامی که چمدان خود را می بندید، به فکر برداشتن تعداد لباس کافی برای نوزاد و یا کودک خردسال خود باشید. سعی کنید لباس گرم و لباس خنک به همراه داشته باشید تا در زمانی که دمای کوپه کم یا زیاد می شود لباس مناسب را بر تن او کنید.

تامین خوراک و تغذیه مناسب نوزاد

گرسنگی بچه ها وقت نمی شناسد. این هم از سختی های سفر نوزاد با قطار است که ممکن است باعث گریه یا بی قراری کودک شود. خوراکی های لازم را با توجه به مدت زمانی که در داخل قطار هستید تهیه کرده و با خود به داخل کوپه ببرید. اگر فرزندتان در سن نوزادی و نوپایی قرار دارد، حتما شیرخشک، شیشه شیر، سرلاک و بیسکوییت را در ساک دستی خود به همراه داشته باشید.

اسباب بازی و وسایل مورد علاقه فرزندتان را فراموش نکنید

قطار، مدت زمان زیادی در راه است و نوزاد یا کودک خردسال شما نیز ممکن است از فضای یکنواخت و تکراری کوپه خسته شود. وسایل بازی می تواند او را سرگرم کرده و مانع بهانه گیری کودکتان شود. بهتر است گاهی با او چند قدمی هم در واگن راه بروید تا کمی از فضای یکنواخت کوپه فاصله بگیرید.

لوازم تعویض کودک را فراموش نکنید

مسافرت نوزاد با قطار، سختی های خودش را دارد. در طول سفر چند ساعته با قطار ممکن است کودک شما نیاز به تعویض پوشک داشته باشد. پس وسایل لازم برای تعویض پوشک فرزندتان را فراموش نکنید. وسایلی مثل زیرانداز، پوشک، دستمال مرطوب، پودر بچه، کیسه پلاستیکی، دستکش یکبار مصرف و... از وسایل ضروری در هنگام سفر با قطار هستند.

یک کوپه دربست رزرو کنید

اولا اگر نوزاد یا خردسالی به همراه دارید و قصد سفر با قطار را دارید، بهتر است قطارهای اتوبوسی را فراموش کنید و برای راحتی بیشتر در حین سفر، قطارهای کوپه ای 4 نفره را رزرو کنید. اگر مجموع اعضای خانواده شما کمتر از ظرفیت کوپه است، پیشنهاد ما رزرو کوپه به شکل دربست است. در این شرایط هم کودک و مادر سفر راحتتری را خواهند داشت و هم اعتراض سایر مسافران را در حین سفر نمی شنوید.

از کمک و راهنمایی مهماندار استفاده کنید

مهمانداران قطار بهترین افرادی هستند که در مورد مسایل مربوط به کودک در قطار، می توانند شما را راهنمایی کنند. ممکن است نیاز به وسیله ای داشته باشید که در کوپه مهماندار موجود است. اتفاقاتی نیز ممکن است در حین مسیر برای کودکتان در قطار بیافتد که جز با مشورت و کمک گرفتن از مهماندار حل نشود. پس از کمک گرفتن از خدمه قطار غافل نشوید.

 کمک های اولیه و دارو نیز در سفر کودکان با قطار مهم است

کودک شما دچار بیماری است؟ حتما قبل از سفر اورا نزد پزشک ببرید تا داروها و توصیه های لازم حین سفر را از او دریافت کنید. در کنار داروهای احتمالی فرزندتان، کمی دارو و قرص ضد تب، قرص سرماخوردگی، دستمال مرطوب، باند و چسب زخم نیز در کیف بگذارید تا در صورت وقوع اتفاق، ابزارهای لازم را به همراه داشته باشید.

با کودکی که چیزی را می دزدد، چطور برخورد کنیم؟

وقتی فرزند 5 ساله تان یک اسباب بازی را از مهدکودک به خانه می آورد یا فرزند 14 ساله تان یک لاک ناخن را از مغازه می دزدد، ناراحت کننده است. دزدی در کودکان برای اکثر والدین نگران کننده است.

یک بار برداشتن اشیا توسط کودک به این معنی نیست که آینده ای پر از جرم و جنایت در انتظار اوست.

یک پاسخ درست از سوی والدین می تواند از تبدیل دزدی در کودکان به یک عادت جلوگیری کند.

اگر فرزندتان چیزی را دزدید، بلافاصله مداخله کنید. از اصول تربیتی برای آموزش غلط بودن دزدی به کودک استفاده کنید.

به او یاد دهید که نباید چیزی که به او تعلق ندارد را بردارد.

کودک در حال دزدی

چرا کودکان دزدی می کنند؟

برداشتن اشیا توسط کودکان پیش دبستانی امری رایج است. در این سن، کودک نمی تواند مفهوم مالکیت اشیا و دزدی را درک کند.

به همین ترتیب، ممکن است چیزی را از فروشگاه بردارند، چون مفهوم پول را نمی فهمند. مفهوم خرید کردن برای آنان معنی ندارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.