انواع آنتی اسکالانت

۱۴۲ بازديد

آنتی اسکالانت ها معمولاً از پر استفاده ترین مواد شیمیایی جهت تصفیه آب در صنعت هستند که از ایجاد رسوب در فیلترها جلوگیری می کند. به دلیل تاثیر بسیار زیادی که آنتی اسکالانت ها در افزایش راندمان سیستم های تصفیه آب دارند استفاده از این مواد به یک امر ضروری در صنعت مبدل شده است. انواع مختلفی از این مواد در صنعت استفاده می‌شود که هر کدام با توجه به ویژگی های متفاوتی دارند از ترکیبات شیمیایی و ساختاری متنوعی برخوردارند. هر کدام از این مواد را باید در صنعتی خاص مورد استفاده قرار داد. در ادامه سعی داریم به بررسی ویژگی ها و انواع مختلف این مواد شیمیایی بپردازیم.

انواع آنتی اسکالانت ها

این مواد شیمیایی که جهت جلوگیری از ایجاد رسوب استفاده می شوند. بر اساس میزان وزن مخصوص و همچنین میزان ph و بعضی پارامترهای دیگر دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی هستند. انواع این مواد به شرح زیر می باشد.

 آنتی اسکالانت هایی که بر پایه فسفونات

این مواد از گروه عاملی کربوکسلیک اسید و فسفات هستند و کاربرد آنها برای جلوگیری از ایجاد رسوبات سولفات و کربنات در تصفیه آبهای صنعتی می باشد. آنتی اسکالانت هایی که بر پایه فسفونات ساخته می شوند دارای خاصیت پراکنده سازی کمی بوده و همین امر باعث می شود مانع از جلوگیری از انحلال و چسبندگی کلوئید ها بشوند.

آنتی اسکالانت ها بر پایه فسفاته

 این مواد با توجه به فرمول شیمیایی که دارند به راحتی تجزیه نمی شوند. معمولاً بعد از دفع در طبیعت باقی می ماند. این موضوع باعث می شود از این مدل در کشورهای مختلف رو به کاهش باشد.

انواع آنتی اسکالانت آب بر اساس ph نیز دسته بندی می شود. به طور کلی سه نوع آنتی اسکالانت اسیدی، خنثی و قلیایی در صنعت استفاده می ‌شود که نوع اسیدی ph کمتر از ۳ دارد و در ترکیبات آن از پلیمر و فسفات استفاده می گردد. همچنین آنتی اسکالانت های خنثی معمولاً بیشترین سازگاری را در تصفیه آب صنعتی دارند.

آنتی اسکالانت های قلیایی نیز تاثیر بسیار مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد رسوب سولفاته دارند و به همین دلیل در بخش های خاصی در صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر شکل ظاهری نیز آنتی اسکالانت آب به دو صورت مایع و پودری در صنعت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.